ORKIESTRY SYMFONICZNEJ IM. KAROLA NAMYSŁOWSKIEGO W ZAMOŚCIU
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, zwana dalej „Orkiestrą”, działa w szczególności na podstawie:
1. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej (tj.: Dz. U. z 2012 r., poz. 406), zwaną dalej „ustawą”;
2. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj.: Dz. U. z
2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.);
3. Postanowień niniejszego statutu.
§ 2. Organizatorem Orkiestry jest Miasto Zamość, zwane dalej „Organizatorem”.
§ 3. 1. Orkiestra podlega wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego
przez Organizatora.
2. Orkiestra posiada osobowość prawną.
3. Nadzór nad funkcjonowaniem Orkiestry sprawuje Prezydent Miasta Zamość.
§ 4. Orkiestra z dniem 1 stycznia 2012 r. posiada status samorządowej instytucji
artystycznej.
§ 5. 1. Siedzibą i terenem działania Orkiestry jest miasto Zamość.
2. Orkiestra może prowadzić działalność artystyczną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza granicami kraju.
II. Cele i zakres działalności
§ 6. 1. Celem działania Orkiestry jest prowadzenie działalności kulturalnej w
dziedzinie muzyki.
2. Orkiestra prowadzi działalność w oparciu o pracę artystyczną orkiestry
symfonicznej, zespołów kameralnych, muzyków indywidualnych.
§ 7. 1. Do zakresu działalności Orkiestry należy w szczególności:
1) działalność koncertowa prowadzona w siedzibie Orkiestry oraz poza nią;
2) kultywowanie historycznych tradycji Orkiestry;
3) gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie i upowszechnianie dorobku
kulturalnego Orkiestry;
4) kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej społeczeństwa, stwarzanie możliwości kontaktu z wartościami kultury polskiej i światowej w dziedzinie muzyki.
5) edukacja muzyczna dzieci i młodzieży, m.in. poprzez organizowanie cyklicznych audycji i koncertów umuzykalniających;
6) tworzenie warunków dla rozwoju zainteresowań wiedzą i sztuką muzyczną;
7) promocja Orkiestry w kraju i poza granicami;
8) zabezpieczenie warunków dla stałego doskonalenia umiejętności artystycznych i zawodowych własnych pracowników i utalentowanej młodzieży.
2. Dla osiągnięcia celów artystycznych Orkiestra może współpracować z instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i innymi podmiotami w kraju, i poza jego granicami.
3. Orkiestra prowadzi działalność artystyczną w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala plany repertuarowe.
4. Orkiestra może w granicach obowiązujących przepisów prawa pobierać opłaty za swoje usługi, a wpływy przeznaczać na cele statutowe.
III. Zarządzanie i organizacja
§ 8. 1. Orkiestrą zarządza Dyrektor Naczelny, reprezentuje ją na zewnątrz oraz
odpowiada za całokształt spraw organizacyjnych, majątkowych i finansowych w ramach posiadanych uprawnień.
2. Dyrektor Naczelny jest powoływany i odwoływany przez Organizatora, w trybie i na zasadach określonych w ustawie.
3. Dyrektor Naczelny może równocześnie pełnić funkcję Dyrektora Artystycznego
w ramach tego samego stosunku pracy.
4. Dyrektor Naczelny kieruje Orkiestrą przy pomocy jednego zastępcy.
5. Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Naczelny Orkiestry
w uzgodnieniu z Organizatorem.
6. Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi Naczelnemu i ponosi przed nim odpowiedzialność służbową.
§ 9. Organizację wewnętrzną Orkiestry określa Regulamin Organizacyjny
nadawany przez Dyrektora Naczelnego, po zasięgnięciu opinii Organizatora oraz działających w Orkiestrze organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
§ 10. 1. W Orkiestrze działa Rada Artystyczno-Programowa. Radę powołuje
i odwołuje Dyrektor Naczelny, określa jej skład liczbowy, zasady powoływania
i odwoływania oraz zadania.
Regulamin organizacyjny Rady nadawany jest przez Dyrektora Naczelnego Orkiestry.
2. Rada Artystyczno-Programowa jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora Naczelnego w sprawach związanych z działalnością artystyczną Orkiestry.
3. Do zadań Rady Artystyczno-Programowej należy w szczególności opiniowanie:
1) planów repertuarowych i innych zamierzeń programów artystycznych;
2) organizacji pracy artystycznej,
3) planów doskonalenia i dokształcania muzyków,
4) planów rozwojowych.
IV. Gospodarka finansowa
§ 11. Orkiestra prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach
określonych w ustawie oraz innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa
§ 12. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy ustalony przez
Dyrektora Naczelnego z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora i z uwzględnieniem planów repertuarowych realizowanych w danym roku budżetowym.
§ 13. Roczne sprawozdanie finansowe Orkiestry podlega zatwierdzeniu przez
Prezydenta Miasta Zamość.
§ 14. Działalność Orkiestry finansowana jest z:
1) dotacji podmiotowej i celowych z budżetu Miasta Zamość,
2) dotacji celowych z budżetu państwa i innych jednostek samorządu
terytorialnego,
3) wpływów z prowadzonej działalności,
4) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych,
5) wpływów z innych źródeł.
§ 15. Orkiestra może, obok działalności podstawowej, prowadzić także
działalność gospodarczą, na podstawie odrębnych przepisów, z której dochód
w całości przeznaczony jest na działalność statutową Orkiestry.
§ 16. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Orkiestry upoważniony jest
Dyrektor Naczelny.
2. Dyrektor Naczelny może ustanowić pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Orkiestry.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocników podlega obowiązkowi ujawnienia
w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Organizatora.
V. Postanowienia końcowe
§ 17. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Orkiestry może dokonać Rada Miasta
Zamość na warunkach i w trybie przewidzianym, w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
Załącznik do uchwały Nr XXXIX/587/2021
Rady Miasta Zamość
z dnia 28 grudnia 2021 r.
STATUT ORKIESTRY SYMFONICZNEJ IM. KAROLA NAMYSŁOWSKIEGO W ZAMOŚCIU
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, zwana dalej „Orkiestrą” jest samorządową instytucją kultury prowadzoną jako wspólna instytucja kultury Miasta Zamość, zwanego dalej „Miastem” oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej „Ministrem”.
2. Orkiestra jest instytucją artystyczną.
3. Orkiestra działa w szczególności na podstawie:
a) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2020 r., poz.194 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
b) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 920 ze zm.),
c) uchwały Nr XX/208/2012 Rady Miasta Zamość z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie wydania aktu o utworzeniu instytucji kultury pod nazwą Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu,
d) umowy w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, zwanej dalej „umową”,
e) niniejszego statutu.
§ 2.
1. Organizatorem Orkiestry jest Miasto.
2. Orkiestra posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Miasto Zamość pod nr 10/99.
3. Siedzibą Orkiestry jest miasto Zamość.
4. Terenem działania Orkiestry jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Zamość oraz zagranica.
§ 3. Miasto wykonuje kompetencje Organizatora, z uwzględnieniem uprawnień Ministra, wynikających z obowiązujących przepisów prawa oraz umowy.
II. Cele i zakres działalności
§ 4.
1. Celem działania Orkiestry jest prowadzenie działalności kulturalnej w dziedzinie muzyki.
2. Orkiestra prowadzi działalność w oparciu o pracę artystyczną orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych i muzyków indywidualnych.
§ 5.
1. Do zakresu działalności Orkiestry należy w szczególności:
a) działalność koncertowa prowadzona w siedzibie Orkiestry oraz poza nią,
b) kultywowanie historycznych tradycji Orkiestry,
c) gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie i upowszechnianie dorobku kulturalnego Orkiestry,
d) kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej społeczeństwa, stwarzanie możliwości kontaktu z wartościami kultury polskiej i światowej w dziedzinie muzyki,
e) edukacja muzyczna dzieci i młodzieży, m.in. poprzez organizowanie cyklicznych audycji i koncertów umuzykalniających,
f) tworzenie warunków dla rozwoju zainteresowań wiedzą i sztuką muzyczną,
g) promocja Orkiestry w kraju i poza granicami,
h) zabezpieczenie warunków dla stałego doskonalenia umiejętności artystycznych i zawodowych własnych pracowników i utalentowanej młodzieży.
2. Dla osiągnięcia celów artystycznych Orkiestra może współpracować z instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i innymi podmiotami w kraju i poza jego granicami.
3. Orkiestra prowadzi działalność artystyczną w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala plany repertuarowe.
4. Orkiestra może w granicach obowiązujących przepisów prawa pobierać opłaty za swoje usługi, a wpływy przeznaczać na cele statutowe.
III. Zarządzanie i organizacja
§ 6.
1. Orkiestrą zarządza Dyrektor.
2. Dyrektor kieruje działalnością Orkiestry, reprezentuje ją na zewnątrz oraz odpowiada za całokształt spraw organizacyjnych, majątkowych i finansowych w ramach posiadanych uprawnień.
3. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Miasto w uzgodnieniu z Ministrem, w trybie
i na zasadach określonych w ustawie.
4. Dyrektor kieruje Orkiestrą przy pomocy jednego zastępcy.
5. Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor w uzgodnieniu z Miastem i Ministrem.
6. Powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora na podstawie art. 16a ustawy dokonuje Miasto
po uzyskaniu zgody Ministra.
7. Dyrektor, w uzgodnieniu z Miastem i Ministrem, może powołać Radę Artystyczno-Programową jako organ opiniodawczo-doradczy w sprawach związanych z działalnością Orkiestry.
8. Miasto i Minister mają prawo do wskazania po jednym przedstawicielu do organu wymienionego
w § 6 ust. 7 statutu. Dotyczy to również już istniejącego organu opiniodawczo-doradczego.
9. Zasady i tryb powoływania, odwoływania, działania oraz liczbę członków Rady Artystyczno-Programowej określa regulamin Rady Artystyczno-Programowej nadany przez Dyrektora Orkiestry.
IV. Gospodarka finansowa
§ 7.
1. Orkiestra gospodaruje samodzielnie mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji Miasta i Ministra.
3. Orkiestra sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym w terminie i trybie przewidzianym w wewnętrznych aktach prawnych Miasta i Ministra.
4. Orkiestra prowadzi rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.
5. Roczne sprawozdanie finansowe Orkiestry podlega zatwierdzeniu przez Prezydenta Miasta Zamość. Dyrektor Orkiestry przekazuje Ministrowi kopię zatwierdzonego sprawozdania finansowego.
6. Dyrektor Orkiestry przedkłada Miastu i Ministrowi okresowe sprawozdania z wykonania zadań ujętych w zakresie rzeczowym i finansowym oraz dokumenty dotyczące planowania działalności bieżącej i inwestycyjnej, zgodnie z obowiązującymi terminami.
§ 8.
1. Orkiestra pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
2. Przychodami Orkiestry są:
a) dotacje podmiotowe i celowe z budżetu Miasta i Ministra,
b) dotacje celowe jednostek samorządu terytorialnego,
c) przychody z prowadzonej działalności,
d) środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych,
e) inne źródła, w tym darowizny, spadki i zapisy.
3. Uzyskiwane przychody przeznacza się na działalność statutową Orkiestry.
§ 9.
1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Orkiestry, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jej praw i zobowiązań majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanowić pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Orkiestry, określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej i podlega ujawnieniu
w rejestrze instytucji kultury, o którym mowa w § 2 ust. 2, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
§ 10. Orkiestra może, obok działalności podstawowej, prowadzić także działalność gospodarczą,
na podstawie odrębnych przepisów, z której dochód w całości przeznaczony jest na działalność statutową Orkiestry.
V. Postanowienia końcowe
§ 11. Dyrektor Orkiestry może wnioskować do Miasta i do Ministra o dokonanie zmian w statucie kierowanej przez siebie instytucji.
§ 12. Zmiany Statutu będą dokonywane przez Miasto w trybie właściwym dla jego nadania,
w uzgodnieniu z Ministrem.
§ 13.
1. Połączenia, podziału lub likwidacji Orkiestry może dokonać Miasto na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach po uzgodnieniu z Ministrem.
2. Czynności związane połączeniem, podziałem lub likwidacją Orkiestry podejmuje Miasto po uzgodnieniu z Ministrem.
3. Z chwilą likwidacji Orkiestry, Miasto przejmuje zobowiązania i wierzytelności Orkiestry.
4. W przypadku likwidacji Orkiestry, majątek Orkiestry pozostaje własnością Miasta.
5. Akt o likwidacji Orkiestry wydaje Miasto.